środa, 30 stycznia 2013

Baaaaaardzo tanie kredyty

W najbliższym czasie po raz kolejny powinniśmy się spodziewać obniżek stóp procentowych. Przecież już w grudniu kilkoro członków Rady Polityki Pieniężnej było za ich obniżeniem. Jednak dziś chciałbym wam pokazać coś nieco innego. Mianowicie koszt moich kredytów.

Oto kredyt hipoteczny:



A to kredyt studencki:




Jak więc widać, oprocentowanie tego pierwszego to obecnie 3,13% a drugiego jedynie 2,12%. Zarówno pierwszy jak i drugi są dofinansowane z budżetu. Pierwszy  został zaciągnięty w programie Rodzina na Swoim, o czym pisałem w artykule Kupiłem mieszkanie - 10 powodów dlaczego. Drugi opisywałem w artykule Kredyt oprocentowany niżej, niż wynosi inflacja. Nieźle, prawda?

Co ciekawe, porównajmy to z kontem w BGŻ Optima, o którym pisałem niedawno w poście 77 zł gratis. Standardowo mamy tam 5,8% przed uwzględnieniem podatku czyli około 4,7% netto. Więcej, niż w obu przypadkach.

Co to oznacza? Ano jedną rzecz: pod żadnym pozorem nie powinienem spłacać tych zobowiązań! Kredyt studencki spłacam normalnie przez cały okres, kredyt hipoteczny normalnie przez 8 lat a ewentualnie później myślę o wcześniejszej spłacie. Weźmy taki oto przykład:

Dostaję nagle 100 000 złotych i mogę spłacić kredyt lub umieścić te pieniądze na rachunku oszczędnościowym. Koszt kredytu to 3,13% rocznie, zysk z lokaty to 4,7% rocznie. Blisko 1,5% zysku na czysto to 1 500 złotych, 150 złotych miesięcznie. Codziennie jedno piwo w przeciętnym pubie.

Kredyty są drogie? Bzdura! :)

3 komentarze:

  1. Tak, tylko ja do nich dopłacam (i moi kumple, rodzina też)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się. A ja dopłacam do leków Twojej rodziny czy zasiłków na dzieci kumpli. Na tym działa nasze socjalne państwo.

      Czy jednak korzystanie z tego, co zgodnie z prawem jest dostępne jest naganne moralnie? Czy płacąc ubezpieczenie zdrowotne powinienem się leczyć prywatnie by nie obciążać budżetu państwa?

      Usuń
  2. Chyba nie ma tanich kredytów i jeśli już go bierzemy to należy je przede wszystkim spłacać. Ja najczęściej do tego wykorzystuję przelewy natychmiastowe https://www.cashbill.pl/platnosci/natychmiastowe/ gdyż moim zdaniem jest to zdecydowanie najlepsza forma płatności.

    OdpowiedzUsuń