czwartek, 19 lipca 2012

Rozliczenie podatku z Textmarket

Jak pisałem jakiś czas temu - zleciłem pierwszą wypłatę z serwisu Textmarket. Dokładniej chodzi o kwotę 1000zł. Te pieniądze z lekkim opóźnieniem, ale w końcu trafiły na moje konto. Pozostaje jeszcze rozliczenie się z Urzędem skarbowym.

Podatek za zarobki z serwisu Textmarket musimy zapłacić samodzielnie. Po pierwsze należy więc obliczyć jego wysokość. Powiem szczerze: jeśli chcemy zapłacić podatek od zarobków w Textmarket - nie jest to łatwe. Dokładniej mówiąc nie jest łatwe znalezienie jakichkolwiek informacji na ten temat. Pytałem się o tą kwestię kiedyś mailowo Panią Magdę z Textmarket ale nie potrafiła mi odpowiedzieć. Jednocześnie wszystkie zapisy związane z tego typu rozliczeniem są dosyć mgliste, pozostaje więc rozliczenie tego na własną rękę. Poniżej podpowiadam więc jak według mnie powinno wyglądać rozliczenie podatku od zarobków w Textmarket. Według mnie powinno to być kilka kolejnych kroków:

1) Zarobki w Textmarket - określenie poziomu

Pierwszym, najważniejszym elementem jest określenie zarobków brutto. Jeśli zarobiłem w serwisie kwotę 1230zł to od tej kwoty odejmuję VAT w kwocie 230zł (1000zł netto + 23% VAT=1230zł). Wystawiony rachunek przesyłam do serwisu - mój zarobek brutto to 1000zł i taką kwotę powinienem otrzymać na konto. Otrzymałem.

2) Sposób opodatkowania zarobków w Textmarket

Ponieważ trudno określić czym dokładnie jest umowa z serwisem Textmarket mamy niewielki problem. Jednak przeczytałem chyba wszystkie informacje sugerowane przez serwis i dochodzę do wniosku, że umowa z Textmarket to umowa o dzieło. W końcu tworzymy unikalne artykuły a te zdecydowanie mogą być uznawane za dzieło. Umowa o dzieło nie podlega składkom i opodatkowana jest w wysokości 18% od przychodu, możemy jednak uwzględnić (moim zdaniem) koszt uzyskania przychodów, który w takim przypadku wynosi 50% przychodu - w końcu tracimy prawa autorskie do artykułów. Jednak jeśli rachunek opiewa na kwotę niższą niż 200zł to z tego co wyczytałem płacimy 18% od tej kwoty (nie ma kosztów uzyskania przychodów).

3) Podatek z Textmarket - obliczenie

Kolejnym krokiem jest więc obliczenie podatku od zarobków w Textmarket. Pójdzie to już z górki:
Przychód = 1000zł
Koszt uzyskania przychodu = 1000zł * 50% = 500zł
Podstawa opodatkowania = Przychód - Koszt uzyskania przychodu = 1000zł - 500zł = 500zł
Podatek = Stawka podatkowa * Podstawa opodatkowania = 500zł * 18% = 90zł

Podatek związany z Textmarket który muszę zapłacić do Urzędu Skarbowego wynosi więc 90zł. Dla uproszczenia można nie komplikować sobie tego typu obliczeń i od razu liczyć 9% przychodów jako nasz podatek.

4) Przelew podatku do Urzędu Skarbowego za zarobki w Textmarket

Z tego co wyczytałem w Internecie podatek muszę zapłacić najpóźniej do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym pieniądze trafiły na moje konto. Jako, że przelew otrzymałem kilka dni temu to mam jeszcze miesiąc na zapłatę tego podatku. Przelew muszę wykonać na rachunek bankowy mojego Urzędu Skarbowego.

Podsumowanie i zastrzeżenia

Powyższe informacje są jedynie moją prywatną opinią i moim prywatnym sposobem na rozliczenie podatku. Nie odpowiadam za błędy związane zapłatą podatków w związku ze stosowaniem powyższych informacji. Jeśli nie jesteś pewny/pewna - skieruj się do doradcy podatkowego lub do Urzędu Skarbowego. Dołożyłem wszelkich starań, by powyższy tekst był jak najbardziej zbliżony do obowiązujących przepisów jednak nie daję żadnej gwarancji, że powyższy sposób rozliczenia jest prawidłowy. Nie mniej ja zamierzam rozliczyć się z zarobionych w Textmarket pieniędzy dokładnie w ten sposób. Jest to o wiele lepsze niż nie płacenie podatków a w razie wątpliwości Urzędu Skarbowego mogę wyrazić czynny żal i wyrównać obowiązki podatkowe.


14 komentarzy:

  1. Czy osoba fizyczna, która nie prowadzi DG też musi płacić VAT korzystając z usług Textmarket?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Dokładnie to Textmarket wymaga odliczenia podatku VAT od zarobionej kwoty. Czyli jeśli zarobiliśmy 123zł to Textmarket wymaga od nas wysłania rachunku na kwotę 100zł. Jeśli to rozwiązanie nie byłoby stosowane to osoby prowadzące działalność gospodarczą miałyby w sumie większą kwotę podatków do odprowadzenia niż osoby nie prowadzące działalności gospodarczej co powodowałoby automatycznie, że wszyscy zgłaszający się po pieniądze nie byliby osobami prowadzącymi działalność gospodarczą.

      Usuń
  2. W dalszym ciągu rozliczasz się w zaprezentowany sposób? Pytam, ponieważ sam stanąłem przed podobnym problemem.

    Po pierwsze, na 90% jako osoba fizyczna nie masz obowiązku odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy. Robisz to dopiero w rocznym zeznaniu.

    Po drugie. Umowa o dzieło? Nie podpisujemy umowy o dzieło, regulamin także nic takiego nie mówi. Wystawiając rachunek nie wystawiamy go do podpisanej umowy o dzieło. Tak naprawdę to sprawa rachunku wydaje mi się dziwna. TextMarket dał mi odpowiedź, że "może Pan jako osoba fizyczna wystawić rachunek bez podpisywania umowy". Jednoznacznie wnioskuję z tego, że umowa pomiędzy TextMarket, a sprzedającymi nie zostaje podpisywana.

    Co do kwestii 50% kosztów uzyskania przychodu. Prawo do takiego rozliczenia przysługuje jeśli przenosimy prawa autorskie do artykułów. Rzeczywiście, w regulaminie znajduje się taki punkt, natomiast najprawdopodobniej nie ma on mocy prawnej. Pozwolę sobie zacytować fragment odpowiedzi otrzymanej na forum prawnym:

    "Ten punkt Regulaminu nie jest w żaden sposób postawą do przejścia autorskich praw majątkowych
    Niezgodny z Art. 41 ust.3; Art. 53 UoPAiPP
    Po pierwsze: Ustawa pod rygorem nieważności wymaga formy pisemnej w przypadku przeniesienia autorskich praw majątkowych czy udzielenia licencji wyłącznej. W tym przypadku taki wymóg nie jest zachowany więc w świetle UoPAiPP do przejścia autorskich praw majątkowych nie dochodzi."

    Podsumowując. Nie mamy podpisanej umowy z TextMarket - brak dowodu współpracy. Rozliczając podatek z uwzględnieniem 50% kosztów uzyskania przychodów może doczepić się do nas Urząd Skarbowy. Nie mamy przecież pisemnej umowy przeniesienia praw autorskich.

    Ogólnie jeżeli chodzi o podstawy prawne i podatkowe to współpraca z TextMarket jest dość mglista. Wysłałem do nich maila z pytaniami, czekam na odpowiedź. W trosce o dobre imię oraz transparentność działania TextMarket powinien lepiej opisać i wyjaśnić na swoich stronach podstawy prawne takiego, a nie innego rozliczania się.

    OdpowiedzUsuń
  3. Popełniasz ogromny błąd rozliczając się w ten sposób. Umowa o dzieło nie jest generowana po akceptacji regulaminu. W Textmarket na dzień dzisiejszy legalnie rozliczać mogą się jedynie przedsiębiorstwa. Koszty uzyskania przychodu określiłeś błędnie. Nawet nie chcę się nad tym rozwodzić. Po prostu kwestia zbadania ustawy. Osoba fizyczna może owszem wystawić rachunek pod warunkiem, że prowadzi działalność gospodarczą. Artykuł wprowadza w błąd wszystkich czytelników.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "W Textmarket na dzień dzisiejszy legalnie rozliczać mogą się jedynie przedsiębiorstwa."

      Powoli dochodzę do takiego samego wniosku. Co prawda nie znam się na prawie i przepisach podatkowych, ale długo szukałem rozwiązania i nie udało mi się znaleźć żadnego sposobu, który od A do Z byłby prawidłowym sposobem rozliczenia się z dochodów na TextMarket.

      Myślę, że dla transparentności działalności sam TextMarket powinien przedstawić w jaki sposób powinna rozliczyć się osoba fizyczna. Niestety, trudno od nich coś wyciągnąć, co jeszcze bardziej utwierdza mnie w przekonaniu, że osoba fizyczna nie ma możliwości prawidłowego rozliczenia się z TextMarket.

      Usuń
  4. Rachunek można wystawić do umowy o dzieło i wystawia go kupujący, a nie sprzedający.

    OdpowiedzUsuń
  5. Też nie rozumiem zasad panujących na TEXTMARKET, po drugie zastanawiające jest podwójne opodatkowanie. Nie wiem, czy to w ogóle jest zgodne z prawem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do samego podwójnego opodatkowania - oczywiście, że jest to możliwe. Tak masz chociażby w przypadku posiadania akcji spółki. Jeśli ona zarabia, to płaci podatek dochodowy a jeśli zysk netto przeznaczy na dywidendę to płacisz podatek od zysków kapitałowych. Podwójne opodatkowanie jest niestety zgodne z prawem.

      Co do Textmarketu, myślę, że też jest to zupełnie legalne. Bowiem od usługi płacisz nie tylko VAT, ale też i dochodowy.

      Usuń
    2. Czy rachunek może wystawić osoba nie posiadająca numeru NIP?

      Usuń
    3. Oczywiście!

      Prawda jest taka, że już od jakiegoś czasu dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej nie ma nadanych numerów NIP, a te co były po prostu przestały istnieć. Ktoś, kto na przykład pracuje tylko na etacie rozlicza się przez nr PESEL.

      Co innego osoby prowadzące działalność gospodarczą - te w dalszym ciągu mają istniejący już wcześniej nr NIP, a jeśli zakładamy działalność, to numer NIP jest nam nadawany.

      Usuń
  6. I teraz sam nie wiem jak się rozliczać z US. Zleciłem na TM wypłatę 120 zł, odcięli VAT i już nie wiem jak z tym dochodowym ma być. Czy odprowadzać, czy nie. Kobieta w informacji podatkowej powiedziała mi, że jeżeli to umowa o dzieło to na koniec roku rozliczeniowego powinienem od nich dostać PIT-11, ale na to nawet nie liczę, bo umowa jest nie podpisana.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jakoś ja nigdy nie miałem okazji aby rozliczać podatek z tego podmiotu, ale oczywiście są to ważne kwestie. Muszę przyznać, że jak czytałem o Vat Compliance https://pl.europa.jobs/art-co-to-jest-vat-compliance/ to jak najbardziej jest to coś dla mnie nowego.

    OdpowiedzUsuń
  8. Raczej te kwestie mnie nie dotyczą, ale jeśli już np. kupię samochód to wtedy muszę również zapłacić podatek od tych czynności. Dokładnie ta kwestia została opisana w https://kioskpolis.pl/podatek-od-kupna-samochodu-sprawdz-koszt-termin-i-procedury/#kotwica2 i jestem zdania, ze jest to coś ważnego.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli chodzi o mnie to ja rozliczam się z podatków gdyż prowadzę firmę. Musze przyznać, że na pewno w każdym biznesie przyda się również elektroniczny obieg dokumentów https://www.connecto.pl/jak-elektroniczny-obieg-dokumentow-wplywa-na-dzialanie-firmy/ który ułatwia pracę.

    OdpowiedzUsuń